قولنج چیست؟
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

قولنج چیست؟
قلنج دو تعریف متفاوت دارد. بنابراین در تعریف اینکه قولنج چیست؟ باید بگوییم که در گذشته زمانیکه بخشی از بدن دچار شکستگی و درد می شد می گفتند که قلنج کرده است.

امروزه از این اصطلاح درباره اسپاسم و یا گرفتگی قسمتی از عضلات بدن استفاده می شود که اغلب این گرفتگی ها به ستون فقرات و عضلات گردن مربوط می شود.

در واقع این روزها افراد شکستگی قلنج را زمانی انجام می دهند که در عضلات خود احساس درد و خستگی می کنند، با فشار آوردن به ناحیه مربوطه باعث شکستن قلنج شده و احساس راحتی می کنند.

گرفتگی عضلات امری طبیعی می باشد که همه انسان ها به آن دچار می شوند که علت عمده آن می تواند کم آبی در بدن، استفاده زیاد و طولانی مدت از عضلات، آسیب دیدگی جسمی و کمبود مواد معدنی و…. می باشد.

بیشتر پزشکان درباره قلنج و شکستن آن بر این عقیده هستند که این حرکت می تواند یکی از نشانه های بیماری های روانی و اعصاب باشد که اگر گرفتگی عضلات به صورت مداوم انجام شود ممکن است که فرد دچار آسیب های مغزی شده و با فشاری که به روی نخاع در ستون فقرات به وجود می آید احتمال خطر بیماری ام اس نیز وجود دارد.

عوارض شکستن قولنج
اکثر پزشکان معتقد هستند که شکستن قولنج می تواند یکی از عوارض ابتلا شدن شما به آرتروز باشد.

زمانی که شما دچار کاهش فشار عضلانی و لرزش دست و پا در سنین بالا می شوید و لرزش اندام های شما به دلیل اختلال در ارتباط گیرنده‌ها و عضلات به وجود می آید باعث می شود که شما دچار کاهش تمرکز و کنترل حرکت دقیق و کاهش ثبات مفصلی شوید.

بنابراین با کشیدن پیش از اندازه مفصل های بدن کاری می کنید که بافت‌های اطراف مفاصل مانند عضلات، رباط‌ها و تاندون‌ها دچار آسیب های جدی و جبران ناپذیری شوند.

از دیگر خطرات جدی که منجر به شکستن قولنج می شوند آسیب دیدن شریان های تغذیه‌کننده مغز و سایش تدریجی مهره‌ها می باشند.

قولنج چیست؟
مضرات شکستن قولنج

چگونه عادت قولنج شکستن را ترک کنیم؟
اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که به شکستن قلنح در اعضاء مختلف بدن خود عادت کرده اید برای ترک این عادت اول از هر چیز باید در زمانی که تصمیم به شکستن قلنج گرفته اید یادتان بیاید که این کار چه عوارضی می تواند داشته باشد.

برای ترک این کار ما می خواهیم به شما چند حرکت ورزشی را آموزش دهیم که با انجام دادن آن ها می توانید این عادت خود را ترک کنید.

اول از هر چیزی و قبل از اینکه ورزش سنگین روزانه خود را آغاز کنید با حرکت های سبک بدن خود را به خوبی گرم کنید.
در حین ورزش کردن نوشیدن آب را فراموش نکنید زیرا که این کار از خشک شدن بدن شما جلوگیری خواهد کرد
برای اینکه بتوانید اختلالات الکترولیتی بدن خود را رفع کنید حتما از نوشیدنی های مقوی استفاده کنید
با توجه به ورزش هایی که انجام می دهید یک برنامه مناسب غذایی برای خود در نظر بگیرید تا کالری لازم را برای بدن خود بتوانید تامین کنید
وقتی ورزش کردن شما به اتمام رسید با چند حرکت کششی ابتدا بدن خود را سرد کرده و آنگاه به تمرینات خود پایان دهید.
دلایل قولنج چیست؟
یک سیستم هضم در حال رشد با ماهیچه هایی که اغلب اسپاسم می کنند
هورمون هایی که باعث درد شکم یا ایجاد لنگی می شوند
حساسیت به نور، سر و صدا و غیره یا تحریک بیش از حد
یک سیستم عصبی در حال رشد
شکل اولیه میگرن در دوران کودکی
ترس، ناامیدی یا هیجان
درمان قولنج
دانستید که قولنج چیست؟ چگونه می توانید عادت شکستن قلنج را ترک کنید و با عوارض شکستن قلنج نیز آشنا شدید. حال می خواهیم به این مسئله بپردازیم که چگونه می توانیم قلنج را درمان کنیم.

قلنج کردن در اعضاء بدن به دلایل مختلف بسیاری به وجود می آید و برای پیشگری و درمان آن راه های مختلفی وجود دارد.

اگر شما دچار قلنج همراه با درد شدید باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با معاینه و بررسی های لازم بتوانید علت را پیدا کند و شما را تحت درمان قرار دهد.

همچنین اگر شما داروهایی همچون کلسترول خون، دارو‌های فشار خون بالا، دارو‌های ضد آلزایمر و ضد پارکینسون گرفتگی و اسپاسم عضلانی مصرف می کنید باید اطلاعات لازم درباره آن را هم در اختیار پزشک مربوطه قرار دهید تا بهتر بتواند درمان شما را آغاز نماید.

در ضمن شما می توانید با مشورت و صلاح دید پزشک مربوطه برای اینکه قلنج بدن خود را درمان کنید از داروهای ضد التهابی که منجر به شل شدن موضعی عضلات می شوند استفاده کنید و یا از پمادهای موضعی سالسیلات و پیروکسیکام نیز استفاده کنید.

عوارض شکستن قولنج
ترک عادت شکستن قولنج

در نهایت اینکه
در پایان اینکه شاید شکستن قولنج به شما در رفع خستگی های روزمره ای که دارید کمک کند اما همانطور که در مطالب بالای این مقاله هم اشاره کردیم می تواند عوارض و خطراتی را هم با خود به همراه داشته باشد.

بنابراین اگر شما تا به امروز شکستن قولنج را برای اعضاء مختلف بدن خود و اطرافیانتان انجام می داید بهتر است که این عادت را ترک کرده و بیشتر به فکر سلامتی خود باشید.

نکته دیگری که لازم است در انتهای این مطلب به آن اشاره داشته باشیم این است که علاوه بر تمرین ها و حرکات کششی که انجام می دهید تا عادت شکستن قولنج را ترک کنید می توانید از روش ماساژ درمانی هم که به رفع گرفتگی عضلات کمک می کند هم استفاده کنید.





:: برچسب‌ها: قولنج ,
:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: